Posted on 2 hozzászólás

Alumínium csónakok

Nemrég páran kérdeztétek, hogy mi a biztonságos alumínium-vastagság a csónakok építéséhez. Az volt a válaszom, hogy “attól függ milyen csónakot építesz”. Nagyobb tonnás csónakoknál értelmes nagyobb falvastagságot alkalmazni. Vannak harci járművek nagy falvastagsággal és vannak könnyű-gyors személyautók. Más-más célokra készültek. Kisebb gyors csónakoknál a sok anyag kb. halottnak a csók, sőt árt a megmunkálásnak és extra tömeget ad a csónaknak, ami a gyorsulásnál és a sebességnél üt vissza. Nem kell messzire menni, a váci csónakok közül a legfiatalabbak is túl vannak 50 éven, sokszor 1mm-es falvastagsággal, ráhorpadva a bordákra sokszor csiszolva, festve, kavicsra kihúzva. Mégis nagy megelégedéssel használják őket nem ritkán 30 lovas motorokkal.

Ötvözet

Alumínium használatánál a kulcs az alumínium ötvözete. Puha alumínium lyukad, horpad, elektromosan aktív, tehát korrózióra hajlamosabb. Mi 5754 -es préselt alumíniumot használunk 2mm vastagságban, ami a világ minden részén elismert tengeri minősítésű hajóépítő anyag. Ellenben az olcsó hagyományosan fellelhető anyagokkal: nagyon erős, merev, nagyon rugalmas nehéz hajlítani, korróziónak ellenáll, nem huppog. Készülhet 20mm vastag fa deszkás csónak és 6-8mm préselt rétegelt lemez csónak. Melyik az erősebb? Tavaly a második prototípusunkat kilökte a Dunán egy hadihajó hulláma a kövezésre. Két karcolással megúszta a test.

Menettulajdonságok:

A jól megtervezett, kikisérletezett ívelt kialakítások feszessé teszik a testet. Az élek egyik fontos tulajdonsága a fenék kiemelése nagy sebességnél, ami csökkenti a surlódást és nagyobb végsebességet ad. Tehát a csónak egy középső keskeny felületen siklik, ezért látni sokszor, hogy a Rumann úgy megy, mintha nem érné a vizet.  Teljesen más a helyzet egy amorf alaktalan ( kocka) úszómű kialakításakor. Oda kell az anyag a megfelelő merevség eléréséhez.

(Rumann élek)

(Tracker deep V élek)

Amerikai csónakok:

Éltem az Egyesült Államokban és ismerem a szokásaikat jól, a közelünkben volt több hajóépítő vállalkozás (Nagy tavak vidéke Wisconsin állam). Extrém hajózási szokásaik vannak extrém nagy motorokkal, kényelmi szolgáltatásokkal. Tonnás hajó nem számít nagynak odaát. Ehhez megfelelően könnyű megszerezni az engedélyeket, olcsó a benzin és sok mega pickup truck (Pl Dodge RAM dupla kerékkel hátul)  szaladgál az utakon, amit nyerges vontatónak is használnak a legnagyobb nyugalommal. Itt kötelező az anyagvastagság, de kötelező a jó minőségű megfelelő ötvözet is (5XXX-es ötvözet-család általában).

(Amerikai kapitány manővere)

Ne feledjétek, minden rendszert addig lehet túlbiztosítani, amíg elvész a felhasználói élmény. A legfontosabb az egyensúly a felhasznált anyagok és a természet között. Puha anyagból kell 3-4mm ahhoz, hogy ugyanazt a minőséget kapd, mint egy jó minőségű ötvözet ad 2 miliméteresen. Analóg az olcsó rossz minőségű kés vasak és a márkás kemény éltartó pengék példájával. Köszönöm, hogy végigolvastad, tisztelem, ha másképp vélekedsz erről.

 

2 thoughts on “Alumínium csónakok

  1. Szép jó napot!
    Én most csináltattam egy nagyon komoly kis alumínium kishajót. Aminek az alumínium minősítési száma 8085. Azon vacilálok hogy érdemes lenne-e lefesteni? Azt mondja a gyártó hogy teljesen felesleges, csak anód kell rá ha huzamosabb ideig lesz vizen. A lényeg: ön/önök szerint lefessem vagy nem érdemes?
    Köszönöm a válaszokat.

    1. Üdv sajnos nem ismerjük a 8000-es szériájú alumíniumok tulajdonságait. Mi egyből az 5000 szériára lőttünk mint alapanyag, mert azok a legrezisztensebbek korrózióra.

      “the best alloys regarding corrosion resistance belong to the 5000-series (5052, 5083, 5383, 5059) and 6000-series (6082, 6005A, 6063).”

      No de az tökmindegy mi mit használunk, mert az nem segít rajtad. Akkor szokott probléma lenni, ha a kikötőben mellette vannak még rezes algagátlós csónakok, továbbá ki van kötve a partra, esetleg még akksit is töltesz parti aljzatból. A legjobb védelem, ha 2k epoxi alapozóval lefested és adsz neki egy színt. A 2k epoxi oxigénkizárásos kötést ad így nincs oxidáció. Sajnos a két dolog után algagátlózni kell, ekkor ne használj rezes algagátlót.

Hozzászólás a(z) Jagojacint bejegyzéshez Kilépés a válaszból

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .